Kisah Karamah : Sayid Ahmad Al Faruqi As-Sirhindi berjalan pulang dari masjid walaupun ia dipenjarakan

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
kisah wali

Kisah Karamah : Sayid Ahmad Al Faruqi As-Sirhindi berjalan pulang dari masjid walaupun ia dipenjarakan-Sayid Ahmad Al Faruqi As-Sirhindi ialah seorang alim yang terkenal di India dan Pakistan pada masanya. Beliau sangat alim dalam ilmu Tauhid atau Ilmu Kalam sehingga beliay dianggap sebagai 'Mujaddid" dalam ilmu tersebut. 


Sayid Ahmad juga seorang tokoh Tarikat Naqsyabandiah yang mempunyai banyak karamah. Gurunya Syeikh Muhammad Al Baqir pernah berkata :"Ketika aku sampai di Sirhind aku lihat seperti unggu api yang besar hingga sampai ke langit, dan cahayanya sampai menerangi seluruh dunia seolah-olah setiap orang menyalakannya tanpa henti. Begitulah rupanya martabatmu."

Beliau pernah menceritakan pengalamannya kepada muridnya bahawa beliau sering dibukakan hijab oleh Allah SWT hingga dapat melihat roh para  Aulid seperti para Anbia serta para mursalin.

Beliau pernah bertemu dengan Rasulullah saw. Diriwayatkan bahawa seorang peminatnya pernah datang dari tempat yang jauh untuk menziarahi Sayid Ahmad . Kemudian dia bermalam di rumah kenalannya. Kenalannya itu tiba-tiba memaki dan mencercanya apabila pada esok paginya ia mengemas segala barangnya untuk pergi di dapatinya tuan rumah (kenalannya) itu telah meninggal dunia.

Apabila kisah ini disampaikan kepadanya Sayid Ahmad beliau berkata:"Kejadian malam tadi tidak perlu diceritakan lagi."

Sayid Ahmad juga pernah ditahan dan dimasukkan kedalam penjara akibat difitnah oleh orang-orang yang memusuhinya. Beliau merengkok dalam penjara selama 3 tahun. Pada hari Jumaat pengawal penjara terperanjat apabila melihat Sayid Ahmad berjalan kaki masuk ke penjara . Apabila ditanya beliau menjawab :"Aku baru pulang dari masjid sesudah solat Jumaat." 


Setelah disiasat kembali oleh pihak polis terbukti bahawa beliau telah terbukti tidak bersalah lalu dibebaskan. Beliau wafat dan dimakamkan di Lahore tahun 1034H. 

Terima kasih kerana membaca artikel Kisah Karamah Sayid Ahmad Al Faruqi As-Sirhindi ini

Sumber : Kisah Para Wali
Daripada : http://mselim3.blogspot.my/
Previous
Next Post »

3 comments

Write comments
Khir Khalid
AUTHOR
July 13, 2016 at 2:17 AM delete

Assalamualaikum MSelim3... subhanallah walhamdulillah. Ilmu yg baru buat saya. T kasih atas perkongsian ini.

Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin. Salam ceria selalu... :)

Reply
avatar
July 14, 2016 at 10:32 PM delete

assalamualaikim mselim

Selamat hari raya, terima kasih yang sangat bagus.. Terima kasih entri yang bermanfaat

Reply
avatar

Assalammualaikum w.k.t,

Jaga adab semasa komen dan berbaik-baiklah sesama blogger. Insaallah komen anda akan mselim3 balas... tunggu!!

Admin;mselim3 EmoticonEmoticon